Valeur Group køber sig ind i familievirksomhed

skrevet af: Filip Ulrichsen, Kommunikationschef

 

Med sin investering i terapivirksomheden Soemmi bliver Valeur Group et mini-konglomerat med sin helt egen cirkulære CSR.

Valeur Group har travlt med at vokse fra domicilet i Højbjerg. I april købte man sig en bid af Michelin-restauranten Gastromé i Risskov, og allerede nu har man været på indkøb igen, denne gang i terapivirksomheden Soemmi ved Malling.

Med ejerskabet af de to konsulentvirksomheder Valeur A/S, der laver btb-salg, og Valeur CS, der laver kundeservice, og med ejerandele i Gastromé og Soemmi begynder Valeur Group at ligne et mindre konglomerat.

Et konglomerat, som hurtigt kan vokse igen, eftersom Valeur Group i foråret sendte en stående invitation til de østjyske iværksættere om at danne kontorfællesskab med Valeur Group i Højbjerg, trække på virksomhedens shared services og måske få sig en ny investor.

Soemmi

Billede fra: Soemmi.dk

 

CSR-synergier

Ejer og adm. dir. Klaus Valeur Leffers kalder Valeur Group for en familievirksomhed. Han overtog virksomheden, Valeur A/S, fra sin mor i 2018, og med Soemmi har han investeret i sin hustrus projekt Soemmi, der holder til på familiens landsted i Malling og tilbyder rideterapi til mennesker med fysiske eller psykiske udfordringer.

“Det har længe givet mening at samle familiens forretninger i samme selskab. Ikke mindst fordi vi deler værdier og kan realisere nogle oplagte CSR-synergier sammen. Og nu hvor Soemmi er begyndt at vise et fint vækstpotentiale har jeg fået min bestyrelse med på ideen,” forklarer Klaus Valeur Leffers.

Medejerskabet af Sommi giver mulighed for at danne sit eget socialøkonomiske mini-arbejdsmarked, hvor man selv leverer både udbuddet og efterspørgslen. Der er skabt en lille cirkulær “fødekæde”, som både giver menneskelig og forretningsmæssig mening.

“Man kan sige, at vi skubber en trappe til arbejdsmarkedet hen foran terapi-lokalet, så der kommer sammenhæng imellem tilbuddene, og vejen frem bliver kridtet op for deltagerne,” forklarer Klaus Valeur Leffers.

“Drømmescenariet er, at vi kan starte en person op i praktik, mens han eller hun er i terapi på Soemmi, og så ende med at lave en fastansættelse.”

Han erkender, at Valeur Group ikke kan redde verden alene.

“Men denne sociale bæredygtighed på mikroniveau kan måske inspirere flere til at tænke cirkulært på alle niveauer i samfundet og på arbejdsmarkedet,” lyder håbet.

 

Træning og tillid

Selv om Valeur Group nu har bygget en trappe fra bunden til toppen af arbejdsmarkedet, er det stadig ikke sådan, at enhver bare kan storme op ad den. Det er de færreste, der bare kan sætte sig ved telefonen og sælge btb-løsninger eller yde god kundeservice. Men ifølge Klaus Valeur Leffers kan de fleste lære det.

“De fleste af vores medarbejdere er højtydende specialister, der har en vigtig kombination af kompetencer: De har forretningsforståelse, samtidig med at de forstår sig på mennesker. Men erfaringen viser, at vi kan indsluse op til 15 pct. af medarbejderne ved at træne dem, vise dem tillid og gradvist skrue op for udfordringerne.”

“Vi tager selvfølgelig ikke nogen direkte fra kanten af arbejdsmarkedet og sætter dem til at lave btb-salg eller rådgive om lægemidler og finansielle produkter. Men der findes også mindre komplicerede opgaver, og vi har eksempler på, at man kan blive rigtig dygtig og værdifuld for os hen ad vejen, selvom man starter lidt shaky og mangler noget på CV’et.”

 

Fælles værdier og services

Rikke Bervig Valeur, der ejer og leder Soemmi, ser også frem til partnerskabet:

“Vi passer godt til Valeur Group, hvor der også er en stærk tro på, at mennesker kan rykke sig, når de får lidt hjælp og bliver vist tillid. Samtidig kan vi udnytte Valeurs administrative services og bruge den indskudte kapital til at udvide kapaciteten og udvikle nogle endnu bedre forløb for børn, unge og voksne med psykiske lidelser.”

“Valeur Group har igen kikkerten rettet imod mindre virksomheder, som vi kan hjælpe til at vokse med vores rådgivning og shared services, og som vi selvfølgelig deler basale værdier med,” slutter Klaus Valeur Leffers.